عنوان: نقش مقابله‌های مذهبی و سرسختی روانشناختی در پیش بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان(مطالعه ای در دوران کرونا)

نویسندگان: زهرا قبادی مهر، مرتضی قربانی، امید میرزایی فندخت، صادق احمدی

نشریه: مجله دین و سلامت

تاریخ: دوره ۸ شماره – (۱۴۰۱)، صفحه ۶۱-۷۴

چکیده:

سابقه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر در ارتقای بهزیستی اجتماعی دانشجویان می‌تواند راهنمای پرورش و تربیت آنان برای نظام آموزشی باشد. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور در دوران شیوع کووید- ۱۹ بود.

روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام ‌نور شهر حاجی‌آباد خراسان جنوبی به‌تعداد ‌۳۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۱۸۰ نفر به‌روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شدند و به‌صورت اینترنتی به پرسش‌نامه‌های مقابلۀ مذهبی پارگامنت و همکاران، سرسختی روان‌شناختی کیامرئی و همکاران و خرده‌مقیاس بهزیستی اجتماعی کییز و ماگیارمو پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین سرسختی روان‌شناختی با بهزیستی اجتماعی (۵۸۵/۰=r و ۰۱/۰>P) و مقابلۀ‌ مذهبی مثبت با بهزیستی اجتماعی مثبت (۴۹۸/۰=r و ۰۱/۰>P) اما همبستگی بین مقابلۀ‌ مذهبی منفی با بهزیستی اجتماعی منفی (۲۸۵/۰-=r و۰۱/۰>P) بود. همچنین مقدار ضریب تعیین نشان داد مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی ۸/۳۸ درصد از واريانس بهزیستی اجتماعی را تبيين نمودند.   

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، با برنامه‌ریزی در جهت بهبود مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی دانشجویان می‌توان بهزیستی اجتماعی آنان را در تمام ایام به‌ویژه دوران کرونا افزایش داد.

برای استفاده از مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/34908