بازدید از بخش درمان ناباروری بیمارستان امام رضا ع

این بازدید علمی با حضور سرکار خانم دکتر خادم (مدیر مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و توضیحات علمی ایشان و مشاهده ابزارها و دستگاه های مورد استفاده در فرآیند درمان ناباروری همراه بود. بازدید از بخش درمان ناباروری میلاد در جهت ارتقا سطح دانش روز پژوهشگران فقه سلامت و آشنایی ایشان با موضوعات نوین پزشکی و بخشی از دوره تربیت پژوهشگر فقه پزشکی می باشد. خانم دکتر خادم به معرفی برخی از روش های درمان ناباروری که بسیار مورد استفاده هستند پرداختند.

ایشان در مقدمه ای برای توضیح مساله ناباروری گفتند: درمان بر اساس علت ناباروری انجام می شود. اساسا ناباروری چیست؟ زوجی که یک سال برای بارداری تلاش می کنند و نتیجه حاصل نمی شود نابارور هستند و درمان شروع می شود. زن و مرد در اوایل ازدواج سهم برابری دارند. در خانم ها ذخیره باروری رو به کاهش است ولی در آقایان دیرتر این اتفاق می افتد. در به مرور زمان درصد باروری زنان کمتر از مردان میشود. شایع ترین عامل ناباروری ۴۰ درصد اشکال تخمک گذاری است ۳۰ درصد عامل لوله  و ۳ درصد عوامل رحمی و ۱۴ درصد هم سایر عوامل و ۱۳ درصد هم ناشناخته است.

دکتر خادم در ادامه به روش های درمان اشاره کردند: برای درمان مشکلات ناشی از تخمک گذاری، تحریک تخمک گذاری مرحله ابتدایی است و گاه به صورت طبیعی است و گاه به صورت مصنوعی. نیاز است گاه که تعداد زیادی تخمک گرفته شود. این تحریک با مصرف دارو است.

یکی از روش ها IUI   است که جایگذاری اسپرم است. اسپرم آماده شده در محیط آزمایشگاهی را در وارد حفره رحم زن میکنند. درواقع سدی وجود دارد که اسپرم باید از آن عبور کند و به رحم برسد. با این روش اسپرم را که توانایی عبور ندارد را در لوله رحمی میگذارند. فاکتور مردانه و تخمدانی اگر ضعیف باشد این روش استفاده می شود.

روشهای کمک باروری هم از دیگر راه های درمان هستند. شامل تمام تکنیک هایی است که مربوط به دستکاری مستقیم تخمک و گاهی اسپرم نیز می باشد. تخمک ها گرفته می شود  و با اسپرم در لوله های آزمایشگاهی باروری انجام می شود و در مرحله ۳ تا ۵ روزه در رحم جایگذاری میشود.

فریز جنین هم از روش های دیگر است. این جنین ها حاصل لقاح آزمایشگاهی است. گاه به جهت کیفیت پایین جنین چند چنین جایگذاری می شود و بعضا باعث چندقلو زایی می شود.