به گزارش حوزه علمیه خراسان، با توجه به برگزاری نشستهای تخصصی فقه سلامت در موضوع جراحی زیبایی، و در راستای موضوع شناسی این عمل، نشست هم اندیشی و گفتگوی علمی با حضور استاد محترم حجت الاسلام رفیع پور، جناب آقای دکتر سنجر موسوی متخصص و جراح پلاستیک و زیبایی و حجت الاسلام روحانی دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.

در ایتدای این نشست حجت الاسلام روحانی به تشریح فعالیتهای هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در زمینه فقه سلامت شامل برگزاری دروس خارج، نشستهای تخصصی و جلسات موضوع شناسی پرداختند.

سپس آقای دکتر سنجر موسوی به تبیین جراحی زیبایی و جوانب علمی مختلف آن پرداختند، ایشان در این رابطه فرمودند:

 جراحی پلاستیک از واژه پلاستیکوس یونانی می آید که به معنای فرم دادن و تغییر شکل دادن است. عمل پلاستیک می شود مجموعه ای از جراحی ها که منجر به تغییر فرم و عملکرد بافت یا عضوی می شود. اصولا در ابتدا جراحی ها همه یک رشته بودند و کم کم شاخه شاخه شدند مثلا مغز و قلب و….

 جراحی پلاستیک طیف وسیعی دارد از اختلالات مادرزادی مانند لب شکری تا جراحی زیبایی وسط این طیف سرطان پوست، شکستگی ها، سوختگی ها و… است.

خود مفهوم زیبایی مساله استنتاجی است و از نظرات مختلف زیبایی می تواند متفاوت شود. در قرون گذشته نیز سمبل های زیبایی متفاوت بوده است. آنچه امروز اتفاق می افتد ایجاد ذائقه زیبایی در انسان ها توسط کمپانی های مد است. شکل خاصی از مد لباس ها و غیره توان جهت دهی به سلیقه ها را دارد. لذا ضمن اینکه از زیبایی استقبال میکنیم متوجه هستیم که این مساله مد مساله خاصی است که نیازمند مدیریت فرهنگی است و انتظار می رود در جمهوری اسلامی با همکاری فعالان فرهنگی از جمله طلاب حوزه علمیه و دانشگاهیان دغدغه‌مند، با توجه به شرائط زمانه این مساله ساماندهی و از آسیب های اجتماعی و فرهنگی آن کاسته شود.

الان جراحی های زیبایی در جامعه هم حالت متعارف دارد وهم حالت اغراق شده و هم حالت خیلی اغراق شده. حالت های افراطی معمولا توسط شرکت های تولیدی تبلیغ میشود مانند درشتی لبها با تزریق ژل. کمپانی های سودجو دامن میزنند به مدهای خیلی اغراق شده. این بخشی است که ما قبول نداریم و اینها را با حمایت کردن از پزشکان متعهد دانشگاهی باید انجام داد. این افراد متخصص و متعهد را باید برجسته کرد تا دست سودجویان از این زمینه پزشکی کوتاه شود.

چند مساله فقهی برای ما در بحث جراحی پلاستیک مطرح است یکی اباحه جراحی زیبایی، مساله دیگر مساله رضایت همسر، مساله دیگر این است که آیا ضرورت است یا ضرورت نیست؟ افرادی که میگویند ضرورت نیست مبنایش را بیان نمیکنند. مواردی هست که اعتماد به نفس و امید به زندگی و چند پارامتر دیگر بعد از عمل بهتر شده است. بحث دیگر تبلیغات و تصاویر قبل و بعد از عمل های جراحی است.

در ادامه این دیدار صمیمانه حجت الاسلام رفیع پور به طرح سوالاتی در این موضوع پرداختند، از جمله اینکه آیا تراشیدن پیکر هم جراحی پلاستیک است یا جداست؟

دکتر سنجر موسوی: اتفاق دیگر بازی کردن با کلمات است. مثلا دیگر از کلمه ژل استفاده نمی شود بلکه می گویند «فیلر» تا از کلمه ژل استفاده نشود. پیکر تراشی نیز کلمه غلط انداز است. بیمار نمیداند حتی پیکر تراشی نیست. مجموعه ای از جراحی پلاستیک می شود نتیجه این پیکر تراشی ولی نام آن غلط انداز و تبلیغاتی است.

حجت الاسلام رفیع پور: آیا ترمیم بکارت هم جراحی پلاستیک است؟

دکتر سنجر: بله. نوعی بازسازی و جراحی پلاستیک است البته این عمل بیشتر در کشور های مسلمان است و در کشورها و متون غربی آنچنان به آن پرداخته نشده است.

حجت الاسلام رفیع پور: تشخیص نیاز به عمل زیبایی چقدر دست پزشک است؟ مرجعیت تشخیص ضرورت با کیست؟

دکتر سنجر: تشخیص ضرورت با پزشک است و کسانی که اخلاق پزشکی را رعایت میکنند باید قانع شوند که جراحی باعث زیبایی می شود، و در غیر این صورت از جهت اخلاقی نباید بیمار را تشویق به انجام عمل بنمایند.

حجت الاسلام رفیع پور: در عمل پلاستیک در هنگام ترمیم چه چیز اضافه می شود؟

دکتر سنجر: اگر بحث پیوند مطرح باشد جهت ترمیم چند مدل دارد. اول استفاده از بدن خود بیمار با تکنیک های مختلف است. دوم از برخی فلزها مانند تیتانیوم استفاده می شود. سوم در مواردی است که از حیوان یا انسان دیگر است. این موارد در جراحی های متعارف نیست. در سوختگی ها از پوست فرآوری شده از حیوانات یا جسد انسان استفاده می شود البته به طور پانسمان موقت تا زمان بهبودی. جراحی پلاستیک لزوما مربوط به پوست نیست گاه تزریق است گاه کشیدن و تخلیه است.

در پایان این دیدار آقای دکتر سنجر موسوی ضمن ابراز خرسندی از ورود حوزه های علمیه به این موضوعات آمادگی جامعه پزشکی جهت همکاری علمی با اساتید و طلاب حوزه های علمیه در زمینه تحقیقات و تدوین رساله ها و پایان نامه ها را اعلام نمودند.